Balandžio 25 d.

Inovacijų poreikį diktuoja rinka

2019-06-25 12:35 Dalintis:

Inovacijų svarba abejoti neverta. Jų reikalingumą akcentuoja įvairių sričių atstovai – verslininkai, politikos formuotojai, investuotojai. Tačiau, ar šiandien jau galime Lietuvą vadinti inovatyvia šalimi? Kiek investicijų skyrė ir dar skirs Lietuvos verslo atstovai savo vystomoms veikloms?

Atsakymų į šiuos ir kitus klausimus ieškojo Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA), atlikusi reprezentatyvų KANTAR TNS įmonių inovatyvios veiklos žinomumo ir inovacijų sampratos nuomonės tyrimą, kurio metu buvo apklausta 1000 Lietuvos įmonių. 70% tyrime dalyvavusių įmonių veiklą vykdo paslaugų  sferoje, tuo tarpu 30% – gamybos ir pramonės srityje. Įmonės buvo apklausiamos iš visų 10 Lietuvos apskričių.

Inovacinės veiklos samprata

Daugiau nei pusė apklaustų įmonių (53%)  teigė, jog per pastaruosius 3 metus vykdė inovacinę veiklą. Tyrimo duomenų analizės rezultatai rodo, tai jog didesnėse įmonėse:  gamybos, paslaugų, pramonės įmonėse, kuriose dirba daugiau kaip 50 darbuotojų, inovacijos yra diegiamos dažniau nei paslaugų sektoriuje.

Labai panašus skaičius (54%) įmonių teigė, jog vykdo inovacinę veiklą įsigydamos ar diegdamos naują įrangą arba technologijas, taikydamos naujus gamybos principus, siekdamos gaminti naujus arba patobulintus produktus.

Sustoti pusiaukelėje Lietuvos inovatoriai neketina. Beveik pusė 45% įmonių yra suplanavusios ir ateityje diegti inovacijas.

Investicijų dydis

Nors naujasis įstatymas buvo priimtas tik pernai, tačiau Lietuvos įmonės inovacijų svarbą suprato kur kas anksčiau. Žvelgiant į tyrimo duomenis yra matoma, jog 43% apklausoje dalyvavusių įmonių per pastaruosius 3 metus į inovacines veiklas jau investavo iki 10 000 EUR, 30% įmonių investavo 10 001 – 10 0000 EUR.

Kalbant apie ateities investicijas tendencijos išlieka tokios pačios.  Per artimiausius 3 metus įmonės suplanavusios įvykdyti 43% gamybos ir paslaugų, 18% verslo modelio, bei 20% rinkodaros rūšies pakeitimų, grįstų inovacine veikla. Į inovacinės veiklos vykdymą per ateinančius tris metus investuoti pasiryžusios 453 iš 1000 apklausoje dalyvavusių įmonių, 28% jų investicijoms skirti planuoja iki 10 000 eurų.

Tyrimas atskleidė, jog finansinės lėšos skirtos įmonių inovacijoms dažniausiai imamos iš vidinių pačios įmonės resursų, tai sudaro 58% atvejų.

Investicinė ir konsultacinė pagalba

Tyrimo rezultatai rodo, jog inovacinės idėjos įmonėse vystomos dėl juntamo spaudimo ar pokyčių rinkoje, būtent tai ir verčia įmones tobulėti (46%) atvejų. Trečdaliui (30%) įmonių inovacijos gimsta spontaniškai.

Nors lietuviai inovacijas diegia ir vysto daugelyje sričių, vis tik kaip geriausiai Lietuvą reprezentuojančias inovacijas apklausos dalyviai įvardino – lazerius  (35%), IT, interneto sritį (15%) bei mediciną ir biochemiją (10%).

Taip pat tyrimas atskleidė iššūkius, su kuriais susiduria Lietuvos įmonės diegdamos ir vystydamos inovacijas. Netgi 66% įmonių susiduria su išorinio ir vidinio finansavimo trūkumu.

Kasmet atsiranda vis naujesnių investicinių priemonių bei konsultacinę pagalbą teikiančių projektų ar programų. Tačiau didžioji dalis įmonių kurdamos ir vystydamos inovacijas pagalbos dažniausiai ieško vidiniuose savo resursuose. Taip pat didelė dalis konsultacinės pagalbos įmonėms teikiama nemokamai, tačiau tyrimo duomenimis daugiausia – net 40% apklaustųjų žiniomis, konsultacinę paramą, inovacinei veiklai vykdyti teikia privačios konsultacinės įmonės. Tuo tarpu MITA buvo skirta 23% atsakymų.

Inovaciniai čekiai (55%), tarptautinių  partnerių paieška/vizitai (29%), konsultacijos (26%), „Horizontas 2020“ (23%) – tai pagrindinės MITA priemonės, kuriomis naudojasi, apklausoje dalyvavę Lietuvos įmonių atstovai. „Inostartas“, „Eureka“, Ikiprekybiniai pirkimai, „Inopatentas“ – šiomis MITA priemonėmis naudojasi 10%-13%  apklausos dalyvių.

Rezultatai rodo, kad apie sumanios specializacijos strategiją ir jos prioritetines kryptis, apklausoje dalyvavusių įmonių atstovai yra girdėję mažai. Kiek daugiau (18% ) apie šią strategiją žino 250 ir daugiau darbuotojų turinčios įmonės. Gamybos, pramonės įmonėse žinomumas apie sumanią specializaciją yra didesnis nei paslaugų sektoriuje.

Apie tyrimą

Tyrimą atliko „KANTAR TNS“ š.m. sausio-vasario mėnesiais. Iš viso apklausti sprendimų priėmėjai iš 1000 Lietuvos gamybos, paslaugų ir technologijų įmonių.

Atliktas tyrimas – projekto „Technologijų ir inovacijų populiarinimas“ dalis ir yra finansuojamas Europos regioninės plėtros fondo lėšomis. Projekto tikslas – populiarinti technologijų pažangą ir inovacijas, informuojant verslą ir verslui imlią visuomenę apie mokslinių tyrimų vykdymo ir inovacijų diegimo naudą. Projektą vykdo MITA.

Šaltinis: Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra.

Pasidalinkite savo nuomone

Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Privalomi laukai pažymėti*

icon-search icon-time icon location