Kovo 28 d.

„Verslo klasteris LT“ rezultatai – įmonėms atsivėrė dar platesnės eksporto galimybės

2020-07-16 13:40 Dalintis:

Priemone „Verslo klasteris LT“, kuria šalies įmonės buvo skatinamos ieškoti naujų eksporto rinkų, iš viso 2014–2020 metų ES finansiniu periodu susidomėjo 60 pareiškėjų. Lietuvos verslo paramos agentūra skaičiuoja, kad 11 projektų jau yra baigti įgyvendinti, o 19 šiuo metu įgyvendinama. Projektus įgyvendina verslo klasterių nariai, susibūrę Vilniaus, Kauno ir Šiaulių apskrityse. Kai kurie iš jų jau praneša apie apčiuopiamus rezultatus – nuo didesnio užsienio partnerių susidomėjimo produkcija iki platesnių rinkodaros galimybių.

Klasteriai sulaukė 8,5 mln. Eur ES investicijų

Iš viso 2014–2020 metais LVPA įgyvendino du kvietimus pagal priemonę „Verslo klasteris LT“. Abiem kvietimais skatino labai mažų, mažų ir vidutinių įmonių (MVĮ) grupes, nutarusias susiburti į klasterį, bendradarbiauti ieškant savo produkcijai naujų eksporto rinkų.

Po pirmojo „Verslo klasteris LT“ kvietimo buvo sulaukta 25 paraiškų, kuriomis eksporto rinkų paieškos projektams buvo prašoma 7,5 mln. Eur. Tuo metu po antrojo kvietimo paraiškas pateikė 35 šalies klasteriai, o jų prašoma finansavimo suma sudarė daugiau kaip 10,1 mln. Eur. Iš viso po abiejų kvietimų LVPA su klientais pasirašė 30 finansavimo sutarčių. Pasirašytų sutarčių vertė siekia apie 14,3 mln. Eur, iš kurių 8,5 mln. Eur – ES investicijos, o 5,7 mln. Eur yra nuosavos projektų vykdytojų lėšos.

LVPA direktoriaus Aurimo Pautieniaus-Želvio įsitikinimu, yra daugybė priežasčių, kodėl įmonės laimi veikdamos klasterio principu. Pavyzdžiui, verslo klasteriai dizaino srityje yra trūkstama grandis plėtojant Lietuvos kūrybinių industrijų verslo potencialą tarptautinėse vertės grandinėse, nes siekiama pašalinti pagrindines nedidelių įmonių konkurencingumą ribojančias priežastis ir palengvinti jų tarptautinį bendradarbiavimą.

„Naują impulsą ekologinio dizaino verslo plėtrai suteikė Europos komisijos iniciatyvos žiedinėje ekonomikoje, todėl svarbu stiprinti tinklaveiką ir telkti kompetencijas Lietuvos mažosioms ir vidutinėms įmonėms, dizaineriams ir dizaino organizacijoms. Dizainas ir yra produkto ar paslaugos formavimo pagrindas. Ekologinis gaminio ar paslaugos dizainas vis labiau atspindi žmonių, vartotojų  poreikius, mažina jo poveikį aplinkai ir didina verslo poveikį per jo gyvavimo ciklą, suprojektuodamas aplink jį žiedinę sistemą. O šiuos iššūkius padeda spręsti bendrą veiklą vykdančių bei savo specifine veikla viena kitą papildančių verslo įmonių susijungimas į klasterius. Dizainas versle vis labiau taikomas ir kaip produktų, paslaugų kūrimo inovatyvumo ir konkurencingumo sąlyga, o ne tik kaip ekologiškų produktų etiketė“, – teigia A. Pautienius-Želvys.

Eksporto plėtra į potencialiausias rinkas

Priemonėje „Verslo klasteris LT“ dalyvaujančios Lietuvos MVĮ eksporto plėtros ar stiprinimo veiklas vykdo didžiausią potencialią šaliai turinčiose eksporto rinkose. Tarp jų yra Švedija, Norvegija, Vokietija, Jungtinė Karalystė, Prancūzija, JAV, Kinija, Izraelis, Japonija, Ukraina. Išskiriamos ir 4 žvalgybinės rinkos, kuriose Lietuvos įmonės taip pat turi geras perspektyvas. Tai Jungtiniai Arabų Emyratai, Kanada, Turkija ir Pietų Afrikos Respublika.

Projektus pagal „Verslo klasteris  LT“ priemonę įgyvendina klasteriai, vykdantys veiklas lietuviškų  funkcinio maisto produktų ir gėrimų, skaitmeninių bei aukštųjų  technologijų IT ir medicinos prietaisams gaminti, kultūrinių kūrybinių  industrijų, audiovizualinės produkcijos, tekstilės, modeliavimo,  dizaino,  leidybos, inžinerinio projektavimo, medicininio ir  atvykstamojo turizmo, sveikatinimo, saulės energetikos, plastikų, gumos  granulių, baldų gamybos ir kitose srityse.

Tapo vieni kitų ambasadoriai

Vienas iš priemone pasinaudojusių klasterių – Lietuvos dizaino klasteris, į kurį susibūrė 7 prekiniai  ženklai: „Emko“, „Pušku pušku“, „Gergama“, „Virūna“, „Namuos“, „LinenMe“ ir „Rodeta“. Kaip teigia UAB „Emko“ įkūrėja Erika  Markovska-Mikulskienė, klientų poreikis būtent ir pasufleravo idėją kurti Lietuvos dizaino klasterį.

„Dirbdami su viešbučių, restoranų ir kavinių (HoReCa) sektoriaus klientais pastebėjome, kad vis dažniau gauname prašymų papildyti komercinius pasiūlymus gaminiais ne iš mūsų asortimento. Poreikiai buvo įvairūs. Vieną dieną reikėjo sofos, kitą – užuolaidų ar sėdmaišio. Klientai pradėjo kurti prezentacijas su mūsų ir kitų įmonių gaminiais. Tuomet ir pagalvojome: jei kiti gali mus siūlyti kompleksiškai, kodėl mes negalime savo produkcijos pasiūlyti patys?“. Idėja galutinai materializavosi sužinojus informaciją apie Lietuvos verslo paramos agentūros teikiamą paramą klasteriams“, – prisimena E. Markovska-Mikulskienė.

Kiti Lietuvos dizaino klasterio nariai teigia, kad viena iš priežasčių, skatinusių jungtis draugėn, noras lengviau pasiekti užsienio rinkas. Anot „Pušku pušku“ prekės ženklo įkūrėjo Remigijaus Balčiūno, ne kartą yra buvę atvejų, kai  nuvykus pas užsienio partnerius teko suprasti, kad jų poreikiai skiriasi, įtaką daro stipri konkurencinė aplinka ar netinka kaina.

„Tačiau, jei netinkame mes, gal savo produkciją tam klientui gali parduoti kiti lietuviai? Daugumą pas mus atvykstančių klientų iš užsienio kviečiame susipažinti ir su kitomis Lietuvos įmonėmis, o kai patys vykstame į parodas ar verslo misijas – vežamės katalogus su kitų lietuvių produkcija. Taip mes tampame lyg vieni kitų ambasadoriai. Pavyzdžiui, mūsų partneriai suomiai buvo itin susidomėję įmonės „EMKO“ produkcija, vėliau pasirašė bendradarbiavimo sutartį, o mes labai džiaugiamės, kad galime vieni kitiems padėti“, – kalba R. Balčiūnas.

Anot klasterio nario, toks palaikymas ypač svarbus smulkioms ir vidutinėms įmonėms, nes dalijantis kontaktais bei specializuota informacija tarpusavyje galima eksportuoti geriau bei efektyviau.

2014–2020 metų ES finansiniu periodu LVPA eksportą skatino ir kitomis ES investicijų priemonėmis, tokiomis kaip „Naujos galimybės LT“, „Expo sertifikatas LT“ ir „Inocconect“.

Šaltinis: Lietuvos verslo paramos agentūra. 

Pasidalinkite savo nuomone

Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Privalomi laukai pažymėti*

icon-search icon-time icon location